Láthatatlan és látható vizek terepasztala

Az idei Víz Világnapja alkalmából készült el a Látható és láthatatlan vizek terepasztala azzal a céllal, hogy bemutassa a felszíni és felszínalatti vizek kölcsönhatását, a hozzájuk köthető természeti jelenségeket és azok társadalmi jelentőségét. A terepasztal létrehozását a Dunakanyar Kultúrtáj és Környezetvédelmi Egyesület (DUNAKÉKE) kezdeményezte, és saját maguk építették meg azt Tóthi Tamara, Tóth Melitta, és Oláh Soma egyetemi hallgatók tervei alapján, Dr. Szkolnikovics-Simon Szilvia és Mádlné Dr. Szőnyi Judit oktatók támogatásával.

Fotó: DUNAKÉKE

„Az egész terepasztal működését a vízkörforgalomra alapoztuk. Egyrészt szerettük volna bemutatni, hogy a légköri jelenségek, a felszíni vizek, és a felszínalatti vizek összefüggő rendszert alkotnak, a víz állandóan mozgásban van közöttük. Sőt mi több, a vízkörforgalom a klímaváltozás hatására drasztikusan változik, amit szintén igyekeztünk valósághűen szemléltetni. Harmadrészt, megjelenik az emberi tevékenység szerepe is, amely eléggé kettős: egy rosszul kialakított bánya vagy vízszennyezés hosszú távú negatív hatásokkal járhat; ugyanakkor például jól átgondolt vízmegtartó megoldásokkal mérsékelhető a vízhiány vagy megfékezhető a villámárvíz okozta sárlavinák kialakulása” – nyilatkozta Oláh Soma.

Oláh Soma a terepasztal bemutatása közben
Fotó: DUNAKÉKE

Valóban sok izgalmas részletet rejt a terepasztal, melyen végigkövethetjük a víz útját a felszínen és a felszín alatt a hegyvidéki területek felől egészen a völgyben található folyóig. Eközben megismerkedhetünk a célzott felszínalatti vízutánpótlás szerepével, a Benjes-sövénynek nevezett természetes vízvisszatartási megoldással, vagy a parti szűrésű kutak működésével. Láthatjuk, amint a településről indult szennyezőanyag a felszín alatt tovaterjed, majd bejut a környező forrásokba, folyókba. Megismerhetjük a külszíni bányászat és a mezőgazdasági vízkivétel környezeti hatásait, valamint a vizes élőhelyek szerepét az ökoszisztémában.

Mádlné Dr. Szőnyi Judit a terepasztal bemutatása közben
Fotó: Erhardt Ildikó

A terepasztal elkészítésekor fontos szempont volt, hogy minél szélesebb korosztályt meg tudjon szólítani. A beépített interaktív elemek segítségével a gyermekek már kisiskolás kortól játszva tanulhatnak a vízkörforgalomról és a tiszta víz jelentőségéről, de a felső tagozatos és gimnazista diákok számára is rendhagyó földrajzórák eszköze lehet a terepasztal. A modell szélén elhelyezett QR-kódok segítségével pedig részletes szakmai ismertető anyagok érhetők el azok számára, akik szeretnék elmélyíteni tudásukat a víz és fenntarthatóság témakörében.

A terepasztal a Víz Világnapját követően március 30-án került bemutatásra az ELTE Természettudományi Karon, ahol az alkotók személyesen ismertették a terepasztal működését és főbb elemeit egy rendhagyó egyetemi előadás keretében. A terepasztal nem csak az előadásban érintett hallgatókat ragadta meg, de az arra járó egyetemisták különböző csoportjai is nagy érdeklődéssel figyelték azt, ami jó visszajelzés volt a készítőknek.

Rendhagyó óra az ELTE TTK déli campuszában 
Fotó: Erhardt Ildikó

Megjegyzések